PROCEEDINGS OF THE LATVIAN ACADEMY OF SCIENCES

Satura un valodas integrētās mācīšanās pieejas izmantošana priekšmetā “Politika un tiesības”, lai attīstītu 12. klases skolēnu angļu valodas leksikas kompetenci

https://doi.org/10.53231/LZAV.24.1.5
Atslēgas vārdi: satura un valodas integrēta mācīšanās, CLIL, angļu valodas leksikas kompetence, politika un tiesības, gadījuma izpēte
Raksta valoda: angļu valodā

Lai nodrošinātu, ka skolēni var veiksmīgi sazināties angļu valodā, viņiem jāiegūst un jāattīsta angļu valodas leksikas kompetence, proti, jāzina saziņas situācijai atbilstošs vārdu
krājums un jāprot tas jēgpilni izmantot. Satura un valodas integrētas mācīšanās pieeja (turpmāk — CLIL) ir viena no mācīšanas metodēm, kas var veicināt šīs kompetences attīstību.
CLIL par noderīgu metodi ir atzinuši gan politikas veidotāji, gan skolotāji, jo tā sekmē gan svešvalodas, gan mācību priekšmeta satura integrētu apguvi. Šajā pētījumā tika analizēta CLIL ietekme uz 25 12. klases skolēnu angļu valodas leksikas kompetenci priekšmetā “Politika un tiesības”. Tika īstenots gadījuma pētījums vienā Rīgas vidusskolā laika posmā no 2021. gada 1. septembra līdz 2021. gada 20. novembrim. Pētījumā dati tika iegūti ar aptaujām, testu pirms un testu pēc CLIL stundām, kā arī intervijām ar CLIL skolotājiem un analizēti, izmantojot kvalitatīvas un kvantitatīvas metodes.
Šī pētījuma rezultāti parādīja, ka CLIL stundu, kurās tika veicināta gan valodas tieša, gan netieša apguve, rezultātā skolēnu leksikas kompetence politikas un tiesību jomā uzlabojās. Tieša leksikas mācīšana bija efektīvāka; tomēr vārdu krājuma netiešās apguves salīdzinoši mazāku nozīmi varēja ietekmēt nelielais pētījuma ilgums. Kopumā CLIL stundām bija pozitīva ietekme gan uz leksikas uztveres, gan produktīvo dimensiju, kā arī tās organizāciju. Uztveres dimensija tika ietekmēta vairāk nekā produktīvā dimensija, savukārt vārdu krājuma organizācijas izmaiņas bija mazāk būtiskas.
CLIL stundu komunikatīvais aspekts tiek izmantots nepietiekami. Skolēni šo CLIL stundu elementu vērtē augstāk nekā skolotāji, un to vajadzētu vairāk izmantot nākotnē, lai maksimizētu CLIL pozitīvo ietekmi. Gan skolotāji, gan skolēni atzinīgi novērtē CLIL stundas, galvenokārt uzsverot vienas un tās pašas priekšrocības, piemēram, jēgpilnu mācīšanos reālajām šā brīža un nākotnes vajadzībām.